V Praze se sice pořád staví, buduje, řidiči, chodci a cyklisté jsou nuceni kličkovat kolem nejrůznějších uzavírek, tlačit se kvůli tomu v kolonách či se protahovat myšími průrvami. Jenže jedna věc jsou velkolepé stavby a druhá běžná údržba silnic a chodníků. Občanům už dochází trpělivost, s jakou se kašle na díry na chodnících, jak ukazují snímky tichého výkřiku v Římské ulici na Vinohradech.
Vy to ne nevidíte! nastříkal do děr nápis a výmluvné „mračouny“ neznámý občan, který zde možná div nepadl, když přecházel. Jen pár metrů od zadního východu Českého rozhlasu a na výhled z nové luxusní rezidence Nad Muzeem, kde se byty prodávají za dvacet, třicet miliónů korun.
Když radnice nemá na opravu chodníků, tak proč neuzavře partnerství třeba s developery ve stylu „vy zde stavíte, tak vy také přispějete na okolí svých projektů.“ Je to normální, běžná symbióza veřejného sektoru s privátním. Nebo by alespoň měla být.
Zajímavé, nebo vlastně už bohužel celkem všední, je to, že v ulici, která se nedávno opravovala, kladl se zde nový asfalt, jsou místa, kterým se rekonstrukce jako podle pravítka vyhnula či, a to je ještě horší, se rozpadají velmi rychle nedávno udělané povrchy. Přitom existují technologie, jako například sítě ze skleněných vláken vyráběné u nás (principiálně podobné jako perlinka pod omítku), které až trojnásobně prodlužují životnost asfaltových cest.
Jenže u nás, Prahu nevyjímaje, se zdá, jako by radnice bavilo silnice a chodníky pořád opravovat, a nahrává tomu i zákon o veřejných zakázkách, který zcela proti zdravému rozumu vyžaduje, aby byla vybrána jen nejnižší cena bez ohledu na kvalitu.
Vyvrknete si v díře nohu? Žádejte odškodnění!
Co se děr v chodnících a výtluků týče, tak pokud si na takové cestě vyvrknete nohu, zavolejte si doktora, okamžitě si nafotografujte místo i zranění, zajistěte si svědky, a po léčení vyžadujte lékařskou dokumentaci. Městské části mají pojistky odpovědnosti a za takovou zlomeninu nebo vyvrknutý kotník máte nárok na náhradu škody.
Radnice se tomu samozřejmě brání, zprvu bývají arogantní a neústupné, ale jak potvrzují zkušenosti spotřebitelského projektu Vašenároky.cz, obvykle k dosažení odškodnění stačí, když právník poškozeného vyjednává s městskou částí o mimosoudním vyrovnání. Vyjde je to levněji než soud.
Vyvrknutý kotník kvůli takové díře není maličkost. Rekonvalescence, kdy člověk nemůže do práce a od sociálky dostane almužnu, trvá i několik týdnů.
Pokud si v takové díře poškodíte kolo na autě, tak rovněž můžete žádat radnici o náhradu škody. Když neuspějete, opravu lze zaplatit z havarijního pojištění. To ale mají většinou jen majitelé novějších aut.
Slavná Vysočanská. Vyhrála už potřetí
Dírám v silnicích se také věnuje projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz. V rámci něho byla jako největší pražská díra v silnici letos v září zvolena „propast“ v ulici U Seřadiště ve Vysočanech. Nejhorší na tom je, že vyhrála už potřetí! Díra bodovala i v letech 2014 a 2015. Silnice je totiž zatížena majetkovým sporem. Jinak díry lze hlásit přímo Technické správě komunikací.
Víte o rozbité ulici, kde už na to radnice léta kašle? Napište nám zprávu zde.