Pražské novotyTOP

Všichni valí na Prahu! Už ani vlaky nestíhají

Pražské rodiny, pokud můžou, jdou kousek za Prahu. Většina Středočechů má také práci v hlavním městě. A tak všichni valí na Prahu a na večer zase ven. Nejen silniční tahy, nové obchvaty, nájezdy a podjezdy, ale už i železnice praskají ve švech.

Devět ráno na Nuseláku

To, jak se magistrát, vláda a kraje snaží cpát tlusté do tenkého, ukazuje například situace na jihozápadě od Prahy. Koleje a silnice jsou zkrátka jedny, kapacita je daná, přesto moudré hlavy na ně přidávají další spoje, aniž znají realitu.

Přitom řešením by bylo zprůchodnit stávající silnice, podjezdy, tak aby například nemuseli obyvatelé dojíždějící z Dobřichovic den, co den stát obří kolony na železničním přejezdu, kde šraňky padají ve špičce, co pět minut.

A hlavně by to chtělo rozhodovat s přesahem větším, než je jedno dvě funkční období, ale plánovat na alespoň dvacet let dopředu. Existují odhady, které se ale nezveřejňují, že kdyby se tak moc u nás nekradlo, tak metro, respektive podzemní železnice, mohla obsluhovat už většinu měst kolem Prahy.

Jenže realita je jiná. Plánuje se metro bez stanic, a když se třeba na áčku postaví, tak bez zastřešení, bez pohyblivých schodů.

Zastavit-stát. Západní expres jede

A tak už ani nepřekvapí, že se s velkou slávou rozjel Západní expres, rychlík z Plzně do Prahy, jenže zase přispívá k častým, a hlavně značným zpožděním na lince S7, kterou denně jezdí do Prahy tisíce lidí z Berouna, Černošic, Radotína na Smíchov a Hlavní nádraží.

V magistrátních hlavách se nyní rýsuje plán, jak získat ještě více peněz do kasy k přerozdělování, totiž uvažují o připojení Říčan a Černošic ku Praze. Ale co doprava? Kdyby se všichni z aut nahrnuli do vlaků a autobusů, jak se ekologicky řeční, to by byl teprve nářez.

„Jednotné řešení, které tu už dávno mělo být, je napojení na železnice a vytvoření P+R parkovišť už ve Středočeském kraji a poté ještě na okraji Prahy u stanic metra. Měli bychom mít třeba rychlé spojení Kolína s Prahou. A už v Kolíně by mělo být P+R parkoviště,“ říká říká Karel Fischer z hnutí Pro Prahu.

To samé podle něj platí pro Říčany, Kladno a celý prstenec okolo města. „Kvůli tomu je těžké cestování i pro Pražany a lidi z blízkého okolí. Těžko se dostávají do centra. Kdo sem dojede, zase nemá kde zaparkovat, protože se poněkud zapomnělo na parkovací domy,“ dodává.

Západní Expres na Hlaváku

Chybí koleje i soupravy

O tom, jak bezvýchodné se zdá být řešení zádrhelů jinak skvělé linky S7, bez níž by byly jinak vyhlášená města kolem Berounky zapadákovem, popisuje černošický starosta Filip Kořínek.

„Je řada důvodů se obávat, že zpoždění vlaků na naší trati bude nyní ještě častější než doposud. Kvůli mostku v Chuchli, který byl poškozen při nedávné opravě trati, zde vlaky jezdí pomaleji a nabírají malé zpoždění, které bylo nyní již zapracováno do jízdního řádu. Jenže tím se čas na obrátku v Berouně zkrátil z již tak krátkých 8 minut na pouhých 6, což je prý na hranici proveditelnosti. Na celé trati pak mají přednost rychlíky. S novým jízdním řádem byly přidány expresy z Plzně,“ vysvětloval v lednu starosta Černošic.

A protože na celém úseku Dobřichovice-Radotín nemají vlaky možnost předjetí, mohou vznikat ještě větší komplikace a zpoždění, když jen mírně zpožděný vlak v Řevnicích nebo Dobřichovicích bude muset počkat a pustit před sebe vlak s vyšší prioritou.

To není vše. Oblíbené soupravy City Elephant už také slouží nějaký ten pátek a je jich málo.

„Pokračuje proto nasazení problematických starších patrových vlaků tažených lokomotivou, dráhy jiné už nemají – zpoždění nabírají nejen kvůli technickému stavu, ale i kvůli pomalejšímu nástupu a výstupu cestujících u těchto souprav. Celkově cestujících přibývá a dráhy se dostávají na samou hranici svých možností – chybí jim koleje i soupravy,“ vystihl to Kořínek.

Stará záložní souprava na lince z Berouna

A co místo vlaku metro do Berouna?

Tento páteřní spoj, linka S7, už jezdí přes dvacet let. Kdyby ovšem vedlo ze Smíchova metro pod zemí až třeba do Berouna, to by bylo po starostech. Zdá se to bláznivé? Ale kdeže. Když mohou Němci vlakem pod zemí propojovat Stuttgart s městem Ulm a budovat tak 120 km dlouhou druhou rychlou trať, s tím, že tu starou využijí pro couráky, tak proč by to nešlo i do Berouna? A ať si pak Západní expres frčí z Plzně, aniž omezuje Berounské, Řevnické, Dobřichovické, Černošické a další.

Štítky
Show More

Související články

1 thought on “Všichni valí na Prahu! Už ani vlaky nestíhají”

  1. Podobný příklad je Mníšek pod Brdy, tam je nádraží od města daleko, cca půl hodiny pěšky, takže každý raději dojíždí autobusem po přeplněné Strakonické, protože autobus staví přímo na náměstí Mníšku. Přitom stačilo málo – do Kovohutí donedávna vedla vlečka, která se mohla protáhnout do města a tam, kde teď stojí Billa, mohla být už dávno zastávka. Jenže vlečku raději nechali vytrhat, než aby ji kraj odkoupil od Kovohutí a udělal z ní železniční trať, mohl k ní být přípoj a přímé vlaky na Hlavní nádraží, podobně jako to je dneska u Milovic. Škoda, sice by to bylo pomalejší, než autobusem, ale v ranní špičce by dopravní doba přímo do centra mohla být srovnatelná a nesrovnatelně pohodlnější, než tím narvaným autobusem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *