Pražské novotyTOP

OBRAZEM: Při větrech vstup na lávku zakázán! Neuvěřitelné, ale fakt

Tak nám podepřeli Libeňák, aby se po něm vůbec  dalo přejet. Lávku v Tróji, tu už jen tak někdo nevrátí. Jenže to není všechno. Na území hlavního města Prahy máme lávku, na kterou je při větších větrech zakázáno vstoupit. Dokonce je tam na to i měřák větru a semafor s červenou. Neuvěřitelné, ale holá skutečnost. 

Lávka s měřákem větru, který měl být velkolepou ukázkou mostařské architektury i na menší lokální stavbě, ale stal se památníkem amaterismu a zlodějny, je v Radotíně. Ani nemusíte být inženýři, abyste na první pohled viděli, že tohle je zkrátka velký průšvih.

Měla to být konstrukce se závěsnými lany. A je z toho zoufale se kroutící konstrukce, kterou podepírají ocelové, do betonu zalité výztuže, jako by bylo pár dní po válce. Fotografie snad ani nepotřebují výmluvného komentáře.

Za 16 let ji byli schopni jen podepřít

Prý za to mohou povodně v roce 2002. Mnozí místní to vidí jinak -šlendrián a přehnané inženýrské plány. Kdyby lávka nebyla hybridní konstrukce, nejspíše by vydržela. Ale hlavně: 16 let odteklo, a to město v sobě nenašlo  vůli a peníze udělat novou? Třeba jako v nedalekých Dobřichovicích.

O radotínské lávce se v databázi mostů člověk dočte, že je široká tři metry a dlouhá 80 metrů.

„Je to hybridní ocelovo-betonovo-dřevěná konstrukce. Dřevěnou mostovku bylo těžké prosadit proti argumentům, že má malou životnost a jen těžko se udržuje. Projektanti, ateliér AP z Prahy, byli vedeni snahou o co nejmenší použití materiálu, tedy o co největší vzdušnost a co nejmenší hmotnost, a zároveň o estetický účinek, aby přírodě co nejméně překážela,“ vysvětluje mostařská databáze.

Odolnost šla, jak se ukazuje, poněkud stranou. Lávka byla postavena v roce 1995.

„Z konstrukce je patrné, že projektanti měli na mysli symbolizovat jedním pylonem lávky žerď plachetnice. Úmyslem bylo lávku zavěsit na lipenské straně pouze na jednu podporu tak, aby na protějším břehu se konstrukce dotkla břehu pouze velmi lehce. Památkoví odborníci si však nepřáli, aby pylon převýšil výšku místního kostela, a tak bylo potřeba výšku pylonu snížit a na protějším břehu vybudovat konzolu. Geometrie původního projektu se tak zcela rozrušila. Dvojici pylonů, tedy jakémusi portálu, se projektanti chtěli vyhnout, aby zachovali civilní, nemonumentální ráz stavby,“ konstatuje databáze mostů.

Tak to se opravdu povedlo. Dnes je to kroutící se had na nevzhledných pilotech. Bravo páni architekti a památkáři.

Nutno dodat, že se v plánech a v úředních řízeních rýsuje lávka nová. Jenže kdy bude, se zdá být ve hvězdách, protože jeden projekt měl být realizován již v letech 2015-17.

Konstrukce lávky byla navržena jako visutá se zavěšenou mostovkou na dvou nosných pilířích ve tvaru „Y“. Projektová dokumentace byla zpracována společností SUDOP PRAHA a.s. Jenže nic se zde neděje. Jen přibylo červené světlo a měřák větrů. Smutné.

Štítky
Show More

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *