Pražské novoty

Pražané přišli na chuť sdíleným vozům, za rok s nimi najeli 412 tisíc kilometrů

Drahé parkovné, přeplněná parkoviště či nechuť platit měsíčně tisíce korun za splátku vozu vede Pražany stále častěji k využívání sdílených aut, tedy carsharingu. Podle statistik je používají na cesty po Praze, třeba na větší nákup, k lékaři nebo na výlety, ale i na zahraniční dovolenou, říká Michal Šimoník, ředitel družstva Autonapůl, které spravuje největší síť carsharingu v Česku.

Zvýšený zájem o carsharing odráží také 18procentní nárůst počtu ujetých kilometrů všech vozů v síti družstva za poslední rok, který dosáhl téměř jednoho milionu kilometrů. V současné době mají Pražané k dispozici 30 vozidel, celkem družstvo spravuje po celé České republice 72 vozů. Nejčastěji lidé využívají malá městská auta typu Citigo nebo Fabie, které používají na kratší cesty, výjimkou není jejich 50procentní časová vytíženost. „Carsharing tak přispívá i k ekologizaci měst snižováním počtu vozů v centrech, kdy jeden vůz díky sdílení dokáže nahradit pět až 10 soukromě vlastněných aut,“ upřesňuje Šimoník.

K ekologičnosti přispívá také stáří vozů, které je u Autonapůl dva a půl roku. „Už brzy nám dorazí i první elektromobil, časem přibude Tesla 3,“ říká s úsměvem Šimoník. Od roku 2011 družstvo kupuje výhradně nové vozy.

Průměrný uživatel carsharingu ročně uskuteční 15 cest.

Sdílený vůz pro každého Pražana

Foto: Denisa Ranochová, družstvo Autonapůl

Typickým zákazníkem už přitom není singles či pár žijící v centru užívající si všech výhod městského života. Stále častěji sdílené vozy využívají i rodiny s dětmi, které nechtějí měsíčně vynakládat tisíce korun z rodinného rozpočet na splátku vozu.

„Mění se mentalita lidí, kteří už nepotřebují věci vlastnit, ale ekonomicky je využívají. Pro rodinu, která najede vozem do 10 tisíc km ročně, je ekonomičtější využívat naše sdílená auta. Oproti koupi vozu nižší střední třídy tak ročně ušetří až 20 tisíc korun, které mohou využít třeba na další dovolenou,“ upřesňuje Šimoník.

6 procent zákazníků je ze zahraničí.

Pokaždé jiným autem

Foto: Denisa Ranochová, družstvo Autonapůl

Výhodnou je, že se při využití carsharingu lidé nemusí omezovat jen na jeden vůz, který jim stojí před domem, ale vždy si vyberou ten, který právě potřebují.

V Praze mají na výběr z vozů nižší i střední třídy včetně devítimístné dodávky nebo vozíku. „Důležitá je úvodní registrace, pak už mohou kdykoliv využívat kterýkoliv vůz na jak dlouhou dobu potřebují. Kde se vozy nacházejí, zjistí snadno a rychle v mobilní aplikaci. Na jeden klik si vůz zarezervují, kartou nebo mobilem si jej pak otevřou. Auto je možné rezervovat a ihned s ním odjet během pár vteřin, třeba když uvidíte volný vůz na ulici,“ vysvětluje Šimoník.

V loňském roce si lidé auto rezervovali průměrně čtyři dny předem, vůz je ale možné zamluvit i rok dopředu, třeba na dovolenou nebo vánoční cesty za rodinou. Podle Šimoníka je to dáno tím, že s rostoucím počtem vozů se naplnila potřebná kapacita vozového parku a lidé nemají potřebu rezervovat si vozy s větším časovým předstihem. Podle ročních statistik Autonapůl ujedou sdílená auta i čtyři tisíce kilometrů za měsíc, rekord drží Ford Transit z loňského srpna s nájezdem sedmi tisíc kilometrů.

Vlastní vozidlo se využívá průměrně jednu hodinu denně, tedy 4 procenta času, carsharingové vozy mají vytíženost okolo 50 procent.

Sdílené vozy i pro pracovní cesty

Foto: Denisa Ranochová, družstvo Autonapůl

Carsharingové vozy využívají také firmy, například architektonické kanceláře, účetní firmy, advokáti, ale i ZOO, nadace či neziskové organizace. „Trendem je využívat pohodlné vlakové či autobusové přepravy mezi městy a u nádraží si vyzvednout vůz. Těchto cest postupně přibývá, v současné době jde o více jak pět procent z celkových 13 tisíc uskutečněných jízd v loňském roce. Autonapůl je možné využívat v devíti městech po celé České republice, od 7. března přibude desátý Zlín.

Volné auto si můžete rezervovat během pár sekund a ihned s ním odjet.

Kdy se vyplatí:

  • vlastní auto: pokud jezdím více než 10 tisíc kilometrů ročně nebo auto potřebuju denně např. na dojíždění do práce
  • carsharing: pokud bydlím ve velkém městě, nepotřebuji auto denně a nenajedu více než 10 tisíc kilometrů ročně
  • autopůjčovna: pokud potřebuji auto na delší cestu nebo dlouhodobější výpůjčky v řádu více týdnů nebo měsíců
  • spolujízda nebo sdílení soukromého auta:  když potřebuji šetřit každou korunu a nevadí mi určitý diskomfort

Spočítejte si:

Chcete si spočítat, kolik vás stojí auto vlastnit? http://auto.na-mytince.cz

Vyplatil by se carsharing? I s palivem přijde průměrně na 6-8 Kč/km

Statistiku poskytlo družstvo Autonapůl, které spravuje největší síť carsharingu v Česku.

Štítky
Show More

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *