Karlínský viadukt, známý též jako Negrelliho viadukt, prochází totální rekonstrukcí. Přežil války, povodně, a pamatuje ještě časy, kdy Praha sahala sotva ke křižovatce Bulhar a Královské Vinohrady byly opravdu vinohrady. Starý je přes 160 let. Celou dobu přitom bez větších stavebních úprav.
„Důvodem zásadní rekonstrukce Negrelliho viaduktu je téměř havarijní stav mostní konstrukce, nevyhovující stav železničního svršku a zastaralost sdělovacího, zabezpečovacího a silnoproudého zařízení i trakčního vedení,“ shrnul mluvčí stavební společnosti Hochtief Michal Talián, která se na realizaci podílí. Původně mělo být hotovo už před dvěma lety, ale akci odložily úspory, a tak se počítá s dokončením přesně za dva roky, tedy v září 2019.
Bourání a budování probíhá na délce téměř 1,5 km. Stavaře čeká rekonstrukce stovky cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Čtrnáct kleneb bude muset být podle analýz Hochtiefu vyměněno úplně.
Viadukt propojuje Masarykovo nádraží přes Štvanici s Bubny. Je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu, jak připomíná Wikipedia, a v současné době druhým vůbec nejstarším pražským mostem přes Vltavu. Také je nejdelším železničním mostem v celé ČR.
Návrhy na viadukt počítali s povodněmi, s nimiž měla Praha zkušenost v roce 1845. A v roce 2002 se to zúročilo, protože v Karlíně byly tehdy přes tři metry vody.