Společnost Objednáme, poskytující komplexní digitální objednávkový systém pro restaurace, provedla průzkum na téma uzavírání letních zahrádek a začátku sezóny rozvozů. Uzavření zahrádek znamená pro restaurace pokles tržeb v průměru o 35 procent, v chladných měsících však průměrně o 30 procent roste počet rozvážených objednávek, kterými lze pokles tržeb vyrovnat.
Česká společnost Objednáme ve svém průzkumu využívá data dvojího druhu. Jsou to údaje, které získává s pomocí svého objednávkového systému v restauracích v kombinaci s odpověďmi, které oslovené restaurace poskytly v dotazníku.
„Restaurace mají na podzim průměrný pokles objednávek o více než 25 procent, bez ohledu na to, zda letní zahrádku mají či nikoliv. U restaurací se zahrádkou to je dokonce pokles o 35 procent. Zjistili jsme také, že podnikům, které provozují rozvoz jídel, se daří celkový pokles objednávek stlačit na pouhé jednotky procent,“ uvádí Adam Růžička, generální ředitel Objednáme.
Lákadlo v podobě objednávkových aplikací
Využít známých objednávkových aplikací je sice nejjednodušší cesta, jak začít rozvážet, avšak nese s sebou vysoké náklady: „Rozvozy přes korporace mají největší nevýhodu v tom, že u své ceny za rozvoz nemají žádný strop. Tím pádem nelze ani nadsazením cen uniknout jejich vysoké, většinou třicetiprocentní provizi z ceny jídla. Vyšší ceny navíc logicky mají negativní dopad na koncového zákazníka,“ upozorňuje Růžička.
„Vlastní rozvozy jídel provozujeme již sedmým rokem a aby byly ekonomicky udržitelné, je nezbytné mít vlastní kurýry a auto. Nám by se jinak vůbec nevyplatilo je dělat,“ říká Martin Pávek, který provozuje food truck Chilli Táta v Hradci Králové.
Kolik stojí začít provozovat vlastní rozvozy?
Největší výzvou je opatřit vlastní automobily. „Konečná cena vždy záleží na tom, jestli kupujeme auto nové nebo ojeté. Pořídit tři auta může představovat investici od 120 do 650 tisíc korun,“ vypočítává Martin Špiroch z Pizza Fast v Plzni.
„Vždy záleží na typu podniku a jeho vytíženosti, náklady na auta nemusí být hned statisícové. Některé restaurace dají před pořízením automobilu přednost operativnímu leasingu, třeba ze začátku, než si na systém vlastních rozvozů zvyknou,“ uvádí Přemysl Horáček, majitel Pizza Pollo v Olomouci.
Náklady nekončí pouze pořízení vozů, ale i interního systému, vlastního webu, mobilní aplikace nebo investic do marketingu. „Dříve stálo zahájení vlastních rozvozů statisíce korun a spoustu práce, dnes už to tak být nemusí. Restaurace mohou například sdílet kurýry z okolí mezi sebou, aplikace kurýrům s pomocí umělé inteligence plánuje optimální trasy a podobně. V rámci našeho systému mohou též využívat službu Wolt Drive, která má poplatek za rozvoz fixní,“ vysvětluje Růžička. „Náklady se tak mohou pohybovat od 1 340 korun měsíčně za provoz systému, případně od sta korun za rozvoz u Wolt Drive,“ doplňuje.