Květina není jen omluvenka ženě, říká zakladatelka pražského online květinářství Givelo
Mladá pražská podnikatelka Natallia Mičková původem z Běloruska miluje květiny i Prahu. Čeští muži by se ale podle ní měli naučit věnovat ženám květiny pro radost, nikoli jen jako výraz omluvy nebo v rámci přání k narozeninám či svátku. Proto nedávno založila e-shop s čerstvými vázanými květinami Givelo, který doručí kytici po Praze do 90. minut.
Muži v Praze podle vás kupují květiny nejčastěji jako omluvenku, a nejen tak pro radost. Proč si to myslíte?
Potkávám spoustu lidí, se kterými se o tom bavím. Toto mé tvrzení vychází z osobní zkušenosti. I když je pravda, že je to taková nevyslovená, nepsaná omluvenka, neboť na vzkazech ke květinám, které na přání zákazníka ke kytici připojujeme, se moc omluvenek nepíše. Když jsem se přestěhovala do Česka, dostávala jsem pouze květiny, které mi posílali z Běloruska. Pak jsem potkala svého budoucího manžela, který toho o darování květin moc nevěděl. Stálo mě hodně práce a úsilí ho k tomu přivést, ale teď dostávám květiny skoro každý týden. Věřím, že se takhle dá pracovat s většinou mužů, chce to vytrvalost a čas.
Jak často muži v Praze květiny kupují?
Četnost kupování květin je v ČR nízká. Málokdy muž koupí ženě květinu jen tak. Pokud je ale dobrá příležitost kytici pořídit, nemají problém na našem e-shopu utratit třeba 1200 korun. Naším cílem je naučit Čechy darovat květiny bez ohledu na příležitost a dělat radost jen tak. Chceme přece žít ve světě, kde se lidi nebojí projevovat city. Bez důvodů a speciálních příležitostí. Navíc věříme, že i maličkost, jako je čerstvá kytice do těch správných rukou, může přinést malé zázraky.
A jak je to v Bělorusku?
Muži v Bělorusku ženy obdarovávají květinami mnohem častěji. Podle průzkumů jsou v pořizování květin přes e-shop nejvíce aktivní Britové, kterých tak nakupuje téměř 40 procent. Za nimi se potom drží Francouzi a Němci a v pozadí Holanďané. Češi na tuto variantu zatím příliš zvyklí nejsou, ale krůček po krůčku jdou také dopředu.
Obvykle kupuje kytku muž ženě, ale není to i opačně?
Je pravda, že už dávno není zvláštní, když žena objedná květinu sama sobě nebo kamarádce, ale mužům je opravdu nekupují. Myslím, že ženy nemluví dostatečně nahlas o tom, že mají květiny rády. Často se snaží být pragmatické a tvrdí, že raději dostanou kytku v květináči nebo něco dobrého k jídlu.
A co svatební kytice?
Žádná typická svatební květina podle mě neexistuje a žádná také není neobvyklá. V ČR chtějí lidé často svatební kytici z růží, v tom jsou dost konzervativní. My k tomu máme jiný postoj a snažíme se ukázat i jiné zajímavé kousky a kombinace.
Jak fungují květiny přes e-shop a jak překonáváte bariéru, že e-shop je ze své podstaty neosobní?
E-shop má spoustu jiných výhod. Největší z nich je v současné době úspora času. Na pár kliků je člověk schopen objednat květinu bez čekání, a to je v dnešní uspěchané době velká přidaná hodnota. Květiny není třeba zkoušet jako oblečení, takže pokud je produkt kvalitně vyfocený a odpovídá realitě, není s čeho bát. Pokud jde o osobní kontakt, květiny objednané přes e-shop vyvolávají jiné emoce, především překvapení. Je přece hezké vědět, že na vás ten druhý myslí, i když s vámi není. Ceny již uvázaných květin se pohybují od stovek po několik tisíc korun.
V čem se vlastně lišíte od ostatních květinářství v Praze?
Pro Givelo je nejdůležitější kvalita, čerstvost květin a bezproblémové doručení, ale také kreativní komunikace směrem k zákazníkovi. Kurýři obdarované osobě do poslední chvilky neprozradí, jaké překvapení se k ní blíží. Givelo nespolupracuje s květinářstvími, květiny vážou přímo lidé ve firmě.
—————————————————————————————————————–
Natallia Mičková je srdcem i duší Givelo. Zastává pozici výkonné ředitelky a jednatelky společnosti. Má na starosti chod kompletně celého projektu, do kterého vnáší své nápady a myšlenky. Cílem je změnit zarytou představu Čechů o tom, že květiny jsou symbolem pouze nevšedních dnů.