Blogy a názoryTOP

GLOSA: Přijede, nebo ne?

Někdo sází na výsledky zápasů, nebo má svého oblíbeného vítězného koně. Pro Pražany je ale sázkou do loterie skoro každá cesta na zastávku. Budou netrpělivě čekat na zpožděný spoj, nebo jim naopak tramvaj ujede před nosem dvě minuty před tím, než to ohlašuje jízdní řád?

Pokud má váš spoj odjet v 10:02 a dvě minuty po desáté skutečně vyráží ze stanice, bouchejte šampaňské, dnes je váš šťastný den. Už zítra možná budete stát na nástupišti před desátou s nevěřícím pohledem upnutým na tramvaj, která si to šine pryč o tři minuty dřív.

V Praze se jedná o relativně častý jev, který doplňuje nešvar z druhé části spektra – tedy zpoždění. Což o to, odpoledne můžete pokrčit rameny, koupit si kávu z automatu a doma budete prostě o pět minut později. Ale v ranní špičce, kdy potřebujete dovést děti do školy a pak se co nejrychleji dopravit do práce, už z toho plynou nemalé komplikace.

Argument, že je třeba vyrazit s předstihem, nebereme.

Pokud jede autobus v 7:20 a navazuje na ně tramvaj v 7:40, není přece možné počítat se zpožděním u obou a vždy si udělat velkou rezervu. To by člověk musel vyrazit o desítky minut dříve, jen aby měl jistotu, že se neopozdí.

Aby bylo jasno, řidiče z toho neviňme – ti dělají, co v rámci pravidel mohou. Navíc musí obratně baletit mezi snahou dodržet jízdní řád, nutností tu a tam na zastávce počkat na stařečka či maminku s kočárkem a k tomu musí mít na paměti bezpečnost všech cestujících. Právě těch, kteří si na dámách i pánech v řidičských uniformách rádi vylijí frustraci z pozdních příchodů.

Kam by měli svůj hněv nasměrovat? Jednoznačně vůči vedení města, které nesprávně koordinuje a plánuje uzavírky. Nebere na zřetel už existující zavřené ulice a klidně dopravu zkomplikuje tím, že zneprůjezdní i vedlejší koridor. Výsledkem jsou dlouhé kolony tramvají, autobusů i aut, o kterých by mohli vykládat třeba obyvatelé Žižkova, kteří je mají v živé paměti. Když si k tomu připočteme skutečnost, že tu a tam spadne nějaký most, popřípadě je ho třeba uzavřít, je výsledek skutečně tristní a vyžaduje změnu.

Ale abychom nebyli negativní – co v Praze rozhodně funguje, je síť metra, kde spoje jezdí zcela přesně. Lidé se tak na ně mohou spolehnout a bez problému si plánovat schůzky a cesty na vlak. Riziko představují jen případné závady nebo nucené uzavírky.

Rozhodně je ale na čem zapracovat a ulehčit život jak cestujícím, tak i řidičům MHD!

Show More

Související články