Nakupování jde v Česku kvůli Ukrajině stranou
Největší on-line prodejce spodního prádla ve střední Evropě Astratex zaznamenal v souvislosti s válkou na Ukrajině pokles tržeb o více než 20 procent. Za březen tak očekává tržby okolo 90 milionů korun. Pokles je nejvíce patrný v Česku nebo na Slovensku, naopak například Maďarska se téměř nedotkl.
„Lidé v ČR a na Slovensku vyjádřili velkou podporu Ukrajině a zapojili se do finančních sbírek pro uprchlíky, nakupování opravdu šlo stranou. Je to samozřejmé, také pomáháme například našim ukrajinským kolegyním a jejich rodinám,“ uvedl ředitel marketing Astratex Karol Guláš.
Prodeje klesly i v Polsku, kde Astratex zaznamenal slibný růst na začátku roku. V následujícím období se navíc budou občané Polska potýkat s nutností extra státních výdajů kvůli velké vlně přistěhovalců, a proto bude návrat tržeb k hodnotám před válkou spíše pomalý.
Maďaři nakupují dál
Naopak Maďarsko vyjadřuje vstřícnější postoj k Rusku, což se zřejmě projevuje v menších obavách Maďarů z nakupování. Na tamním nákupním apetitu se projevují i obavy z oslabení forintu.
Na trhu je podle Guláše patrná změna. Důvodem je komplexní zdražování a změny nákupního chování spojené s post-pandemickými dopady a válkou v Ukrajině. Astratexu se daří růst cen maximálně oddálit díky dobrým skladovým zásobám, které dokázal přizpůsobit jak měnící se poptávce, tak i očekáváným změnám na trhu.
Astratex v minulém roce rozjel prodej prostřednictvím Amazonu v Německu, ale také v Itálii, Nizozemí, Francii, Švédsku, Španělsku a Polsku. Výhodou je důvěra zákazníků ve známou značku i technologické a logistické řešení. Pro doručování z Amazonu Astratex využívá GLS a Zásilkovnu. Vratky vyřizuje buď přímo Amazon nebo Expando.
„Astratex dělá maximum pro to, aby pomohl zákaznicím objednat správnou velikost hned napoprvé. Má engine na zjištění velikosti a u každého produktu zákazník najde velmi podrobnou tabulku velikostí. Velkou zásluhu má i call centrum pro každý trh, kde zkušené specialistky poradí s výběrem nejen správné velikosti, ale i vhodného modelu. I nadále navíc nabízí jednoduchou a velmi proklientskou výměnu zboží bez nutnosti investovat další peníze doobjednávky,“ dodává Guláš.